Nominovani za "Aurea" nagradu
OrganicNet - Društvena tržnica organske hrane

Novosadska kompanija Eton digital razvila je prvu društvenu tržnicu organske hrane koja je korisnicima dostupna od aprila 2016. godine. OrganicNet omogućava proizvođačima i potrošačima da komuniciraju direktno i sami postave uslove saradnje, zaobilazeći posrednika, za razliku od sličnih rešenja na tržištu koja funkcionišu po principu preprodaje. To prodaju čini znatno jednostavnom i efikasnom.
Prednosti za proizvođače ogledaju se u lakšem i bržem pristupu tržištu i mogućnosti da pronađu i komuniciraju sa mnogo više potencijalnih kupaca, promovišući svoje gazdinstvo, farmu i biznis. Istovremeno, međusobno mogu da dele znanje, savete i najbolje prakse, te sarađuju, utičići na razvoj i promociju organske poljoprivrede. Kupci mogu veoma lako pronaći organske prehrambene proizvode u svojoj blizini, a kupujući direktno od proizvođača ne plaćaju troškove margina, pa je kupovina znatno povoljnija. Trgovina se ocenjuje i komentariše, a ocene su vidljive na profilu proizvođača, koji na ovaj način grade svoju reputaciju.

OrganicNet je posvećen promovisanju organskog pokreta i zdravog načina života, a ovaj model se pokazao kao uspešno rešenje, gde broj korisnika i proizvoda svakodnevno raste, kao i količina porudžbina na dnevnom nivou.

Platforma je zasad dostupna u Srbiji (na srpskom i engleskom jeziku), a funkcionalna je i za druga tržišta i zemlje. Budući da je rađena za potrebe korisnika na globalnom nivou, očekuje se njeno dalje širenje, najpre na tržište Velike Britanije.

INOVATIVNOST

Sve više kupaca želi da zna kako se hrana proizvodi i ko je proizvodi. Preko OrganicNet-a kupci direktno poručuju proizvode od proizvođača, a ostavljanje preporuke i ocenjivanje međusobne saradnje doprinosi povećanju poverenja i pouzdanosti. Mogućnost korisnika (i prodavca i kupca) da u potpunosti prilagode platformu svojim potrebama, da komuniciraju direktno i sami postave uslove saradnje, zaobilazeći posrednika, omogućava veliku ponudu sveže i zdrave hrane, a kupovinu i prodaju čini jednostavnom i efikasnom. Ovo je razlikuje i od sličnih rešenja na tržištu, koja zaobilaze direktan kontakt proizvođača i kupca i funkcionišu na principu preprodaje.

Svaki proizvođač u okviru OrganicNet tržnice ima svoju tezgu, gde dodaje proizvode, njihov opis i fotografije, određuje cenu i opcije preuzimanja, a ukoliko obeleže svoj proizvod kao organski, proizvođači su u obavezi da prilože sertifikat koji je u svakom momentu dostupan kupcima na uvid.

Kupcima je omogućeno da pretraže proizvode po lokaciji, vrsti hrane, načinu proizvodnje (sertifikovan proizvod, hrana koja se nalazi u periodu konverzije, domaća hrana za čiju se proizvodnju ne koriste pesticidi i hemijski preparati), ceni, oceni prodavca i karakteristikama hrane. Nakon porudžbine kupac i prodavac se dogovaraju o načinu dostave, a proizvod se naplaćuje direktno prilikom preuzimanja. Dan nakon isporuke (24 sata) imaju mogućnost da ocene jedni druge, a prihvataju se i postaju vidljive samo ocene korisnika čije su porudžbine uspešno realizovane.

OrganicNet platforma nudi rešenje za nekoliko problema koji su prepoznati u oblasti organske poljoprivrede i proizvodnje:

  • Problem distribucije i jaz između potražnje i ponude, kao jedan od ključnih prepreka za razvoj organske poljoprivrede (ovaj problem je definisala Međunarodna federacija pokreta za organsku poljoprivredu -IFOAM);
  • Proizvođači ne mogu lako da pronađu tržište za svoje proizvode i nemaju sredstava ili znanja da iste promovišu i plasiraju, dok su i njihovi profiti veoma niski i nedovoljni za održivu proizvodnju;
  • Potrošači ne mogu lako i brzo da pronađu organsku hranu – ako kupuju u supermarketima, pronalaze hranu lošijeg kvaliteta po visokim cenama i često nisu sigurni da li je ta hrana zaista organska. Pazareći putem OrganicNet-a u mogućnosti su da vide od koga kupuju proizvode, iskustva drugih kupaca, a kupujući direktno od proizvođača ne plaćaju ni troškove margina, pa je kupovina znatno povoljnija;
  • Nedovoljna informisanost o organskoj poljoprivredi i promocija (Srbija ima veliki potencijal za razvoj).

Takođe, kako je organska poljoprivreda dobrim delom bazirana na praksi i iskustvu, OrganicNet je i mreža za deljenje znanja koja omogućava proizvođačima da podele svoje znanje i primere dobre prakse, dok svi zainteresovani za oblast organske poljoprivrede mogu pronaći stručne tekstove i sadržaje na platformi i stupiti u kontakt sa proizvođačima.

Projekat je pokrenut u septembru 2015. godine, da bi prva verzija platforme (beta) u martu 2016. bila dostupna samo proizvođačima, a od aprila i svim korisnicima – i prodavcima i kupcima.

DRUŠTVENA KORISNOST

I kao društvena tržnica i platforma za deljenje znanja, OrganicNet je posvećen promovisanju organskog pokreta, principa organske proizvodnje i zdravog načina života.

Jedan od najvećih izazova sa kojima se suočavamo na globalnom nivou jeste pronalaženje održivog rešenja za proizvodnju i distribuciju zdrave hrane, koje će odgovoriti na potrebe ljudi i u smislu kvaliteta i kvantiteta.

Industrijska proizvodnja hrane danas ima mnogo nedostataka i doprinosi mnogim problemima: prekomerno iskorišćavanje prirodnih resursa, problemi u vezi sa bacanjem hrane, nutritivna vrednost hrane i zdravlje ljudi, a tu su i neuhranjenost i malnutricija. Štetnosti pesticida i činjenica da veštačka đubriva mogu sadržati radioaktivne materije su, takođe, velika pretnja zdravlju ljudi i planete.

Rešenje koje se nudi u vidu organske proizvodnje predstavlja zapravo stil života prilagođen očuvanju prirode, što je i najčešći motiv zbog kojeg se proizvođači odlučuju za ovu vrstu proizvodnje: obezbeđivanje poljoprivrednih proizvoda za ishranu ljudi bez pesticida i hemijskih supstanci, očuvanje životne sredine, čuvanje biodiverziteta i prirodnih resursa, biološka raznovrsnost i održivost. To je upravo i ideja koju OrganicNet promoviše i podržava.

Prava društvena i ekološka vrednost platforme se posmatra gledajući dugoročne rezultate i efekte u vidu zaštite zdravlja ljudi i planete zemlje i održive i bezbedne proizvodnje hrane, a potencijal ovakvog modela se vidi i kroz mogućnosti za ubrzani razvoj i jačanje domaćeg tržišta organskih proizvoda:

  • Velike mogućnosti za razvoj ruralnih područja kroz razvoj organske proizvodnje;
  • Podrška razvoju malih i srednjih preduzeća i porodičnih biznisa;
  • Povećanje stope zaposlenosti;
  • Povećanje investicija u oblasti organske poljoprivrede;
  • Organizovanje obuka i edukacija o oblasti organske poljoprivrede i time povećanje i promovisanje preduzetništva.
FINANSIJSKI POTENCIJAL

Sve više zemalja se okreće organskoj poljoprivredi, posebno u Evropi, i sve više kupaca želi da zna kako se hrana proizvodi i ko je proizvodi. Globalno tržište organskih proizvoda nastavlja da pokazuje pozitivan rast i premašuje vrednost od 80 mlrd USD, dok pojedine zemlje žele da svoju celokupnu privredu pretvore u organsku (Danska je taj cilj postavila do 2020. godine).

Srbija raspolaže prirodnim potencijalima i uslovima u kojima se organska proizvodnja može još intenzivnije razvijati. Na osnovu podataka Ministarstva poljoprivrede, organska proizvodnja u Srbiji je zabeležila značajan rast kako površina uključenih u proizvodnju, tako i broja životinja i broja proizvođača. Proizvodnja se odvijala na ukupnoj površini od 15.298 ha, što je u odnosu na 2014. porast od 60,25%. Za 5 godina su ove površine porasle za 261,3%.

OrganicNet tržnica zasad funkcioniše u Srbiji i dostupna je na srpskom i engleskom jeziku. Do sada je registrovano oko 150 prodavaca, čime je pokriveno oko 20-30% organskih proizvođača u Srbiji i nekoliko hiljada kupaca. Prosečno, jesenas su imali 6-7 transakcija dnevno, prosečne vrednosti 15-20 EUR.

Ideja osnivača OrganicNet-a je da stimulišu male proizvođače, pa je prodaja proizvoda do prvih 1.000 EUR besplatna, odnosno odvija se bez provizije, nakon čega će platforma proizvođačima naplaćivati 10% po transakciji. Međutim, iako zasad imaju nekoliko proizvođača koji su premašili ovu cifru, usluga je još besplatna, budući da je cilj da dobiju što veći broj korisnika, kako bi uspešnije pripremili platformu za druga tržišta.

Tehnologija korišćena za razvoj platforme je inovativna tehnologija otvorenog koda, što je čini fleksibilnom, skalabilnom i lako prilagodljivom za korisnika nezavisno od tržišta, pa je odmah funkcionalna i za druge zemlje, odnosno rađena je za potrebe korisnika na globalnom nivou. Budući da kompanija Eton Digital, koja stoji iza OrganicNet-a ima sedište u Velikoj Britaniji, najizvesnije je da će Engleska i Irska biti prva sledeća tržišta, za šta su pripreme već u toku.

Potvrda o inovativnosti i funkcionalnosti ove tehnologije potvrđena je i nagradama koje je OrganicNet dobio – E-Commerce Award 2016, za najbolje poslovno rešenje u Srbiji i regionu u oblasti elektronske trgovine i poslovanja, te FInish Final Award za najbolje softversko-poslovno rešenje. Bili su i predstavnici Srbije na jednom od najvećih evropskih skupova posvećenom inovacijama – Konferenciji Slush 2016 u Finskoj, kao pobednici lokalnog takmičenja u Srbiji.

Za razvoj platforme dobili su sredstva EU, kroz program FInish akceleratora u iznosu od 140.000 EUR, a uloženo je još toliko sopstvenog kapitala kompanije. Kao jedan od najboljih timova koji su učestvovali u ovom evropskom programu, OrganicNet tim je dobio i priznanje u vidu dodatnih 10.000 EUR.

Programerska kompanija Eton Digital, koja stoji iza organske tržnice, ima sedište u Londonu i dva predstavništva u Srbiji – u Novom Sadu i Nišu. Osnovana je 2005. godine i od tada okuplja vrhunske stručnjake iz oblasti digitalnih tehnologija, trenutno oko 60, koji koriste tehnologije otvorenog koda (open source technology) da razvijaju inovativne proizvode i rešenja. Eton Digital kreira i dizajnira društvene mreže, aplikacije za elektronsku kupovinu, platforme za deljenje znanja, atraktivne veb sajtove bazirane na sistemu za upravljanje sadržajem i uzbudljive Android i iOS mobilne aplikacije, a među najznačajnijim klijentima je i automobilski gigant Nissan.

Tim koji razvija OrganicNet ima više od 10 godina iskustva u kreiranju društvenih mreža i elektronskih platformi.

Ukoliko je društvena tržnica organske hrane OrganicNet Vaš favorit za investiciju godine, ovde možete glasati.

Postavite komentar