Solagro – Interaktivne reciklažne prese

Nominovani za "Aurea" nagradu
Solagro - Interaktivne reciklažne prese

Beogradska kompanija Solagro razvila je tokom 2017. godine jedinstvenu, interaktivnu presu za reciklažu ambalažnog otpada Solagro Smart Recycler, sa elementima igre i analizom recikliranog materijala, a koja zajedno sa mobilnom aplikacijom motiviše ljude da recikliraju. Kao takva, jedinstvena je na svetskom tržištu.

Presa zapravo komunicira sa korisnicima, objašnjavajući im kako da recikliraju u 30 sekundi. Putem mobilne aplikacije moguće je pronaći najbližu presu, unositi kodove i osvajati nagrade, informisati se o reciklažnom procesu i pratiti podatke u vezi sa recikliranim materijalom. Za potrebe kompanija i sponzora aplikacije dostupni su i specijalni modovi za festivale, koncerte i sl.Prese kompresuju ambalažni otpad, smanjujući mu zapreminu za 90% u odnosu na početno stanje. Atraktivnog su izgleda, pogodne za postavljanje na trgovima, plažama, festivalima, koncertima, sportskim i kulturnim manifestacijama.

Novi sistem daje mogućnost gradovima da postanu efikasniji u sektoru prikupljanja i primarne selekcije otpada, reciklerima štedi vreme i novac s obzirom na to da je ambalaža kompresovana a troškovi transporta optimizovani, dok kompanije mogu dobiti realne i merljive podatke o količinama recikliranog ambalažnog materijala.

Od osnivanja 2014. godine do danas, Solagro tim je razvio i na tržište uspešno plasirao ručne promotivne prese za limenke, prese za PET flaše, kao i bicikle za reciklažu limenki i PET boca, a do sada su instalirali više od 120 uređaja u 7 zemalja sveta. Nove, pametne prese postavljene su početkom 2018. godine na dve lokacije u Beogradu i jednoj na Kopaoniku. Do kraja aprila očekuje se postavljanje još tri u prestonici Srbije, a interesovanje za novi proizvod beogradskog preduzeća postoji i u inostranstvu.

INOVATIVNOST

Solagro Smart Recycler je inovativni sistem koji motiviše ljude da više recikliraju, a sastoji se od pametne prese i mobilne aplikacije.

Pametna presa je interaktivna mašina za sabijanje ambalažnog otpada kapaciteta 2.000 limenki, napravljena od pocinkovanog čeličnog lima u kombinaciji sa prohromom. Presa kompresuje otpad prostim povlačenjem ručke, smanjujući mu zapreminu za 90% u odnosu na početno stanje. Njeno korišćenje prilagođeno je svim generacijama, a persovane limenke isporučuju se reciklažnoj industriji.

Presa je opremljena LCD displejom, senzorima za detekciju aluminijuma, nivoom popunjenosti i sistemom za prikupljanje i analiziranje podataka o recikliranom materijalu. Komunicira sa ljudima, vodi ih kroz proces reciklaže i nagrađuje ih kodovima za svako obavljeno recikliranje. Kroz mobilnu aplikaciju naime, može se pronaći lokacija najbliže postavljene prese, a nakon obavljene reciklaže u nju se unose kodovi i na osnovu sakupljenih poena (svaka limenka se vrednuje sa 10 poena) vrši se zamena za odgovarajući poklon (knjige, pića, putni paketi za oralnu higijenu i sl).

Putem aplikacije osim toga, može se pratiti i koliko je bilo korisnika prese po lokaciji, a u narednom periodu znaće se i koje brendove presa reciklira na osnovu senzora i sofisticiranog sistema za praćenje. Kompanije tako mogu dobiti realne i merljive podatke o količinama

recikliranog ambalažnog materijala, dok kroz “in app” model (sponzorisanje nagrada, brendiranje pozadine, festivalske modove aplikacije) ili brendiranje same prese mogu promovisati svoje proizvode kod velikog broja korisnika.

Ovakav sistem pametnih presa sa mobilnom aplikacijom ne postoji u svetu, a u poređenju sa sličnim rešenjima na tržištu, poput aparata u Nemačkoj koji se zasnivaju na depozitnom sistemu – velikih su gabarita i skupi, jeftiniji je, pouzadniji, lako prenosiv i može da se postavi na mnogobrojnim lokacijama.

Solagro Tim bavi se razvojem i implementacijom novih rešenja u oblasti reciklaže ambalažnog otpada, a od osnivanja 2014. godine na tržište su uspešno plasirali ručne promotivne prese za limenke, prese za PET flaše, kao i bicikle za reciklažu limenki i PET boca.

Sa pamatenom presom sa aplikacijom pobedili su u decembru 2016. godine na Smart city chalange takmičenju za najbolju inovaciju, pod pokroviteljstvom Telenora BEUMA i ICT Huba. Tokom 2017. godine potom, razvijali su prototip, a prva presa predstavljena je u martu 2017, dok je prvih 5 u rad pušteno na Beer Festu u Beogradu minulog leta. Otkupila ih je kompanija Ball Packaging koja je za vreme festivala skupila oko 2 tone limenki. Sistem je zvanično počeo da radi 11. janura 2018. godine, postavljem prve pametne prese u SC Milan Gale Muškatirović na 25. maju u Beogradu.

DRUŠTVENA KORISNOST

Novi reciklažni sistem osmišljen je da bude dostupan svim građanima, te da im pruži informacije gde, kada i kako mogu da recikliraju. Osim toga, on garantuje da će sva predata ambalaža završiti u preradi – odnosno vratiti limenku na policu za 60 dana, za razliku od odlganja u kontejnere gde se ne zna pouzdano gde otpad završava.

Dodatno, kako bi motivisali ljude da recikliraju, ponuđene su i nagrade za reciklažu, prilagođene starosnim generacijama – od školskog pribora, slušalica, predmeta za domaćinstvo, karti za pozorište i sl…

Vršeći selekciju i primarno kompresovanje, pametne Solagro prese predstavljaju posrednika između korisnika i krajnjih reciklera. Presovane limenke isporučuju se reciklažnoj industriji, u kojoj vlada velika potražnja za kvalitetnom, kompresovanom aluminijumskom ambalažom, s obzirom da se veliki deo godišnjih potreba za sirovinama ostvaruje iz uvoza.

Na Zapadnom Balkanu, kao i u celoj Evropi, u toku je primena nove zakonske regulative koja tretira temu ambalažnog otpada. Gradovi su u obavezi da koriste efikasne smart city sisteme koji štede resurse, imaju povećani učinak, a sve to na zadovoljstvo građana kako bi se život u prenaseljenim metropolama učinio komfornijim i lakšim. Beverage kompanije su osim toga, u obavezi da recikliraju ambalažu koju izbace na tržište a uveliko je prisutnan i trend promocije brendova kroz CSR aktivnosti u oblasti zaštite životne sredine.

Sistem koji je osmislio Solagro tim upravo daje mogućnost gradovovima da postanu efikasniji u sektoru prikupljanja i primarne selekcije otpada, reciklerima štedi vreme i novac s obzirom na to da je ambalaža koju isporučuju kompresovana, a troškovi transporta optimizovani, dok kompanije

mogu dobiti realne i merljive podatke o količinama recikliranog ambalažnog materijala. Osim toga, kroz “in app” model (sponzorisanje nagrada, brendiranje pozadine, festivalske modove aplikacije) ili brendiranje same prese, mogu i promovisati svoj brend kod velikog broja korisnika. U presama beogradskog preduzeća Solagro koje su plasirali na tržište od osnivanja 2014. godine reciklirano je više od 250 tona ambalaže, a edukativni program koji sporovode prošlo je više od 3.000 dece. Bicikl za reciklažu limeki i PET flaša je omiljena sprava koju koriste učenici, kojima se na zanimljiv način, presujući limenke okretanjem pedala, približava proces reciklaže. Kao nagrade za uloženi trud, Recan Fondacija nagrađuje škole i učenike edukativnim putovanjima i rekreativnim nastavama.

Sa Recen-om takođe, sprovode i akciju Limenkica-ulaznica, gde se za 5 limenki koje se donesu na reciklažu dobija ulaznica za pozorište Čarapa u Beogradu. Tako se vrši aktivacija najmlađih, a kroz gejmifikaciju procesa u narednom periodu planiraju dalje prilagođavanje aplikacije deci za dalji razvoj motivacije i sticanja navika ka reciklaži.

FINANSIJSKI POTENCIJAL

Industrija u kojoj Solagro Team posluje je reciklaža ambalažnog otpada, dok se sektorski posmatrano radi o selekciji i sakupljanju ambalažnog otpada za piće, takozvanoj beverage industriji. Vrednost tržišta Jugoistočne Evrope, kojem Solagro teritorijalno pripada, iznosi oko 950 mil EUR, dok je ukupna vrednost svetskog tržišta nerecikliranog ambalažnog otpada za piće 94,8 biliona USD.

Solagro je B2B orijentisan, glavni klijenti su im kompanije, gradovi i institucije, a sarađuju sa više 30 klijenata među kojima su i najveći brendovi sveta: Ball Packaging, Coca Cola, Molson Coors, Haineken, Calsberg. Do sada su prodali više od 120 svojih uređaja širom Evrope: u Srbiji, Crnoj Gori, Sloveniji, Grčkoj, Irskoj, Belgijii, Rumunniji i Španiji.

Poslovni model koji razvijaju već se tako pokazao kao održiv, a kada je u pitanju novi proizvod Solagro Smart Recycler, računaju na nekoliko izvora finansiranja:

– prodaja presa (cena od 2.000 do 3500 EUR u zavisnosti od modela)
– izdavanje presa za događaje (cena 80 EUR dan)
– izdavanje oglasnog prostora na presama
– prihodi od sakupljanja ambalažnog otpada (1kg za 1 EU)
– prihodi od podataka koje aplikacija sakuplja – kako o navikama korisnika, tako i broju recikliranih limenki, za koje su zainteresovane kompanije
– inapp brending

Prva pametna Solagro Smart Recycler presa postavljena je u januaru 2018. godine u SC Milan Gale Muškatirović, druga 9. marta u ICT Hub-u, a potom još jedna u hotelu Rtanj na Kopaoniku. U planu je da do kraja marta u Beogradu budu postavljene još 3 (prva planiranara sledeća lokacija je Narodna biblioteka, pa Dom omladine). Dosad je ovim pametnim presama reciklirano više od 6.000 limenki. Očekivanja Solagro tima su da do kraja godine imaju 50.000 korisnika.

Pet presa prodali su i prošle godine kompaniji Ball Packaging, u kojima je tokom Beer Fest festivala u Beogradu prikupljeno 2 tone ambalažnog otpada.

Kompanija je u decembru dobila i podršku od Fonda za inovacionu delatnost, od 72.356 EUR za dalji razvoj sistema, novi dizajn prese, poboljšanje mehanizma za presovanje i evidentiranje broja limneki, završetak Android aplikacije, izradu IOS aplikacije i web portala na kome bi se prikupljali i prikazivali analitički podaci sa presa kao i dobijanje CE sertfikata kako bi mogli da započnu i izvoz, budući da već postoji potražnja za ovim presama u inostranstvu.

Ukoliko su Solagro interaktivne reciklažne prese Vaš favorit za investiciju godine ovde možete glasati.

Postavite komentar